Dataspel som väcker filosofiska funderingar

Den som tror att dataspel bara är underhållning får tänka om. Dataspel kan i själva verket väcka djupa filosofiska frågor och iscensätta moraliska dilemman. Ämnet stod i fokus vid ett seminarium med Stefano Gualeni som är filosof, arkitekt och dataspelsutvecklare vid University of Malta.

Det var vid ett seminarium för studenter vid masterprogrammen Digital humaniora och Kritiska studier som Stefano Gualeni berättade att hans karriär inom dataspelsvärlden började då han själv var student och utvecklade dataspel för att dryga ut kassan.

Vem ska spårvagnen köra över?

Som filosof är han medveten om att filosofins grund är språket och texten. Men hur kan man kombinera filosofi med dataspelsutveckling? Gualeni pratade om tankeexperiment, som kan hjälpa oss att tänka på ett sätt som kan likna filosofi. Tankeexperiment är vanligen frågor om hypotetiska situationer som utmanar oss att göra mentala övningar om dessa situationer och deras möjligheter.
– Varför hypotetiskt? Annars är det ju inget tankeexperiment, sade Gualeni.

Ett exempel han lyfte var spårvagnen som riskerar att köra på fem personer som är fastbundna vid ett spår. Om den växlar spår, kör den istället på en person som är fastbunden vid ett annat spår. Är det mer rätt att köra på den ensamma personen än de fem? Men om den ensamma personen är någon du känner, hur väljer du då?

Ett annat exempel är den självkörande bilen som kan välja mellan att krascha in i en vägg och på så sätt döda föraren, eller att väja för hindret och istället köra på flera människor som är på väg över gatan.

Är giftig soppa fortfarande soppa?

Efter dessa exempel var det dags för åhörarna att tänka till. Gualeni har bland annat utvecklat dataspelet Something Something Soup Something. Det utspelar sig år 2078 och går ut på att du ska servera soppa till hungriga människor. Soppan kokas ihop av aliens en våning upp och transporteras genom en hiss, sedan ska spelaren bestämma om det som presenteras är soppa eller inte och därmed får serveras: En flytande substans med selleri och svamp, serverad i kokosnötsskal med en glasskopa som bestick? Ja. En flytande substans med giftiga svampar, som serveras med ätpinnar. Ja. En skål med sjögräs, serverad med ett sugrör? Nej. Varför inte?

Spelaren ställs alltså inför frågorna: Är giftig soppa fortfarande soppa? Vad definierar soppa? Var går gränserna?
– Det ställer även frågor om din bakgrund och din kultur, sade Gualeni.

Kolonialism och makt

Ett annat spel som Gualeni skapat är Necessary Evil, där ett litet monster är instängt i ett rum och inte verkar kunna ta sig ut. En prins dyker upp och ska ta livet av monstret, som inte verkar kunna försvara sig. Game over. Gualeni visade ett alternativt slut där monstret lyckas ta livet av prinsen istället. Även då är det Game over. Gualeni förklarade:
– I de flesta spel är det monster man dödar utan att tänka efter, man tar det för givet. Men här är det du som är monstret, du kommer i andra hand och inget är designat till din fördel.
Spelet ifrågasätter vad en hjälte är och ställer frågor om kolonialism och makt.
– Vad är en god människa? Vilket socialt budskap sänder det ut? sade Gualeni.

Länkar till spelen:
Something Something Soup Something