SHFA först i världen med digital webbpublicering av spanska hällristningar

Svenskt Hällristnings Forsknings Arkiv (SHFA), som samverkar med Centrum för digital humaniora, har nu publicerat dokumentation av spanska hällristningar på sin webbportal. SHFA är därmed först ut i världen att kommunicera dessa spektakulära bilder som främst avbildar krigare, vapen, vagnar och människofigurer daterade till ca 1200–700 f.v.t.

Dokumentationen utgör en viktig del i det SHFA-relaterade projektet ”Rock art, Atlantic Europe, Words & Warriors (RAW)" som finansieras av Vetenskapsrådet. Publiceringen av de spanska hällristningarna utgör ett led i SHFA:s ambition och strategi att bli en internationell forskningsinfrastruktur för hällristningar och förutom Sverige och Spanien har SHFA även sökbara bilder i sitt webbaserade arkiv från Norge, Danmark och Italien. SHFA har ett strategiskt samarbete, bland annat i projekt om artificiell intelligens, med Centrum för digital humaniora vid Göteborgs universitet.

Hällristning.

Dokumentationen av hällristningarna har gjorts genom laserskanning, fotogrammetri och RTI och utförts på plats i Spanien av Bettina Schulz Paulsson och Marta Diaz-Guardamino.
Dokumentationen har genomförts på museer i Extremadura: Badajoz, Caseres, och Olivienza, men även i landskapet, Cabeza del Buey.

Gå till portalen