Navigate to video: Intervju med Johan Åhlfeldt, forskningsingenjör vid Centrum för digital humaniora
Video (3:22)

Historiska databaser öppna för alla

Johan Åhlfeldt är forskningsingenjör vid Centrum för digital humaniora. Han har arbetat med digital humaniora i ett decennium och har tidigare varit verksam vid Umeå Universitet och Lunds Universitet. Johan Åhlfeldt har skapat flera databaser för forskningsdata, till exempel arkeologiska utgrävningsplatser som Uppåkra utanför Lund, digital karta över romerska imperiet, textdatabas för tidigkristna texter från Mellanöstern, karta över det frankiska kungariket under tidig medeltid i Europa.

I den här intervjun berättar han mer om hur dessa interaktiva kartor fungerar och om varför det är viktigt att skapa och utveckla databaser för forskning inom humaniora.

Här kan du se några av de interaktiva kartorna som Johan Åhlfeldt har skapat.