Databassamordnaren med svenskt rekord i slägga

Nu är CDH:s nya databassamordnare på plats. Ida Storm berättar om sin tid som student i USA, sitt kommande arbete och den framgångsrika idrottskarriären.

Hon tog sin grundexamen vid UCLA i USA, där hon där hon studerade geografi och miljöstudier med tilläggsområden i GIS och teknologi, men även globala studier och skandinaviska studier.
Där fick hon kontakt med professor Timothy Tangherlini som anställde henne i ett ett folkloristiskt projekt om en mans rörelser i ett danskt landskap. Via visualiseringen kunde man bland annat se alla platser mannen besökt och koppla ihop med annan data.
– Det är intressant hur man kan strukturera data inom GIS. Det gör det väldigt lätt att sortera data och ta fram statistiska visualiseringar, säger Ida Storm.

Involverad i flera projekt

Projektet resulterade i två publikationer och Ida Storm fick presentera projektet vid flera konferenser i Sverige. På en av dessa träffade hon Johan Åhlfeldt och när han skulle uppdatera en av sina databaser fick Storm ingå i det projektet. Hon har även arbetat tillsammans med forskaren Daniel Larsson vid Institutionen för historiska studier.
– Det har blivit en del projekt parallellt med mastersstudierna. Jag har kommit långt med min masteruppsats och planerar att vara klar i januari nästa år, säger Ida Storm som fortfarande är inskriven som student vid Lunds universitet.

Ida Storm.Sedan den 1 mars är hon anställd på halvtid vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion där hon ska arbeta inom Centrum för digital humaniora. Hon kommer att vara involverad i flera olika projekt, bland andra Expansion och mångfald och Kartläggning av religion i vardagen. Hon kommer även att arbeta med mer långsiktiga projekt och bygga upp infrastruktur för CDH.

Har tagit SM-guld

Ida Storm har även en idrottskarriär vid sidan om arbete och studier. Hon har för närvarande svenskt rekord i slägga och har deltagit i två EM och ett VM. Rekordet ligger på 71,52 meter.
– Jag har tränat seriöst sedan gymnasiet. Det var tack vare idrotten jag fick mitt stipendium så att jag kunde åka till USA och studera i fem år.

Med det extra året som hon arbetade i Tangherlinis projekt har Ida Storm tillbringat sammanlagt sex år i USA och hon hade gärna stannat. Men under sin studieperiod träffade hon sin nuvarande sambo som var nyfiken på att bo i Europa och följde med hem till Sverige.
– Det är ju skönt med sommar året om. Men vi flyttat runt mycket och har just fått en egen lägenhet i Malmö, så nu vill vi stanna där vi är.