Följ våra forskare direkt från Antarktis

Två forskare från Göteborgs universitet är på väg till Antarktis för att dokumentera en forskningsstation från Otto Nordenskjölds polarexpedition för drygt hundra år sedan. Nu kan du följa deras arbete via en blogg.

Forskarteamet, som lämnade Göteborg den 26 december, befinner sig just nu i Buenos Aires där de väntar på att kunna resa vidare till Antarktis. Orsaken till förseningen är en upptinad landningsbana vid Marambiobasen på Antarktis.

Jonathan Westin, forskningskoordinator vid Centrum för digital humaniora, har tagit tillfället i akt att studera historiska bilder från forskningsstationen och har börjat skissa på en VR-modell.
"Även om det hittills bara är en grov skiss, kommer den när den är klar att på ett fotorealistiskt sätt visa hur livet i hyddan såg ut under åren 1902–1903 med det antarktiska landskapet i bakgrunden", skriver Jonathan Westin på bloggen.

Förutom Jonathan Westin medverkar även Gunnar Almevik från Göteborg universitet. Följ expeditionen på bloggen Meltinghistory.org